Monday, March 24, 2008

Cat's Story


Dusty says "Dulu aku sorang je kat rumah ni, sekarang dah ada lagi 2. Pulak tu dua-dua orang pompuan.... haiii.. pening kepala aku. Yang si putih tu garang asyik nak terkam aku je, yang lagi satu tu pulak nak menawan. Ada ke dia kejar aku satu rumah, nak suruh aku *ehem* kat dia. Mana aku buat kerja tu lagi, dah lama dah aku tak fikir pasal 'benda' tu, semenjak dah kena 'sunat'. Yelah, kucing-kucing macam kita ni, mana lah tahu pasal family planning. Tahu buat - beranak, dah berpuluh-puluh anak bersepah-sepah tak terjaga kat tepi jalan. 

Takpelah, si Coco tu nanti kena 'sunat' jugak, so dia tak steam aje selalu. Lagipun kesian dia, asyik beranak lepas tu anak semua kena jual. Tak patut orang-orang penternak kucing ni, bukan sayang kucing, tapi nak buat duit. Dia orang ni suka campur-campur baka kucing, untuk dapatkan kucing yang 'unik', lepas tu ibu kucing, macam Coco ni ibarat 'habis manis sepah dibuang'... tak patut... tak patut... betul-betul dia orang buat dia macam baby factory. Coco ni jenis kucing 'high-class' dan pelembut, pasal dari kecil mereka dah tinggal dengan manusia.

Macam aku dengan Duchess ni, kita orang jenis strays, yang SPCA pungut atau orang tangkap dari tepi jalan. Kita nasib baik tak di'tidur'kan', sebaliknya kita orang boleh di'adopt'kan. Kat SPCA tu ada banyak anjing, kucing, arnab dan hamsters. Semua boleh diambik orang untuk jadi binatang perliharaan kat rumah. Tapi untuk yang mereka yang takde tempat lagi kat SPCA, mereka terpaksa kena injection untuk 'tidur' selamanya... kesian mereka,  apa nak buat.

Kucing sebenarnya  binatang yang suka kebersihan, kita tak suka dengan kekotoran. Kita tahu mana nak berak dan kencing, di tempat yang tuan kita dah sediakan. Lagi satu ni, kita suka mencakar dengan kuku kita, bukan untuk nak rosakkan harta benda, tapi bila kuku panjang kita rasa rimas, so kita kena mengasarnya kat scratching posts. Lagi satu orang selalu cakap semput atau asthma disebabkan kucing, tapi ia tidak benar sama sekali, ianya suatu 'myth' atau salah-anggapan. Scientist dah study memang takde ikatan semput dengan kucing. Actually tuan kita Ylo ada semput, tapi tak pernah pun kita menyebabkan dia kena asthma attack.

So sampai di sini ajelah post kita kat blog ni. Penat jugak taip, bukan senang kucing nak taip ni, maklumlah jari pendek sangat. So kalau you all nampak, kucing-kucing macam kita ni kat tepi jalan atau kedai makan, janganlah pandang rendah atau hina kat kita. Kita pun makhluk tuhan jugak, yang memerlukan makanan, minuman dan perlindungan untuk hidup. Kita tak berniat jahat dengan sesiapa, dan kita tak buat dosa dengan sesiapa, kita cuma nak carry-on aje hidup sebagai seekor kucing.

So until next time, Peace! Dusty... Out!"

No comments: