Monday, November 03, 2008

Bahasa Pasar SG dan MY

Orang melayu SG ada bahasa pasar kita sendiri macam "gerek", "jantan kabinet", "bubble (atau buih)", "step" - if use in a sentence :

"Kurang asam, boss aku tu, jantan kabinet, aku tengah gerek-gerek makan kat kedai kopi, sekali dia talipon pulak, terpaksa aku bubble girl aku, kena balik kerja, kesian dia, asyik kena buih aje. Boss aku tu memang step rajin, time makan pun nak suruh kerja".

Di Malaysia pun dia orang ada sendiri punya language, cuba fikirkan apa maksudnya.

"Boss aku tu haprak betul. Satu kali tu aku pergi makan sebelum masa makan, alamak kantoi lah. Dia nampak... mengamoklah, aku dah macam nak kuak lentang kat situ jugak pasal terperanjat. Salah aku jugak, aku ingat lagi sempoi makan kat sebelah kerja, patut gi jauh-jauh sikit..."

No comments: