Friday, May 15, 2009

Sedutan cerita - Kampung Boy

3X says ""Ijal... balik mandi", Mak berteriak dari luar tingkap dapur. Aku yang sedang kyusuk sekali menangkap spider di belakang rumah, di celah-celah semak dan buluh-buluh yang sekelilingnya ada 2 atau 3 batu nisan, enggan berganjak. Geng tangkap spider aku, Johan dan Buti, anak-anak jiran aku, pun sedang menyangkung mencari spider dari bawah semak pula. "Nanti Mak sekejap aje", aku berteriak balik. "Eh Johan, aku dapat Kang lah", kata aku dengan penuh kebanggaan, menunjuk Johan spider aku. "Taklah ni bukan Kang, ni Buk aje, kau tengok taring dia pendek sangat" kata Johan, potong steam aku. "A'ah lah Ijal, ni Buk lah", kata Buti confirm. "Ijal!!! Kau balik sekarang jugak, mandi, dah petang ni, kalau tak, Mak pergi sana eh!!!"... "Ok, ok... dah nak balik ni !!!"... mulut aku berkata tapi mata masih kat daun-daun yang berlipat, masih mencari spider Kang aku. Belum sempat aku beralih kat semak lain, "Gedebuuuukk!!!", alamak bunyi apa tu, aku pusing ke kiri... Alamak! Mak campak batu lah, besar pulak tu.......... (untuk selanjutnya, tunggukan terbitan buku oleh TamanBahasa Publishing).

No comments: